SZKOLNY RZECZNIK PRAW UCZNIA
W roku szkolnym 2017/2018 funkcję Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia w Publicznym Gimnazjum nr 9 pełni Pani Wioleta Radomska – nauczyciel geografii.
Każdy uczeń naszej szkoły powinien znać i respektować prawa i obowiązki zawarte w Statucie Szkoły.
Rzecznik czuwać będzie nad zapewnieniem uczniom:
- prawa do bezpiecznej nauki,
- prawa do życia bez przemocy i poniżania,
- prawa do swobodnej i kulturalnej wypowiedzi,
- prawa do rzetelnej informacji.
DO ZADAŃ RZECZNIKA NALEŻY:
- kwestionowanie niewłaściwych decyzji prawnych dotyczących ucznia,- gromadzenie dokumentacji o przypadkach łamania jego praw,
- uświadomienie poszanowania praw i godności innych uczniów oraz pracowników szkoły,
- stanie na straży praw ucznia określonych w Statucie Szkoły, WSO, Konwencji prawach dziecka,
- wspieranie rozwoju samorządności uczniowskiej i demokratyzacji życia szkolnego,
- upowszechnianie wiedzy na temat instytucji zajmujących się ochroną prawną,
Każdy uczeń, który ma problem z nieprzestrzeganiem jego praw przez dowolny podmiot w szkole lub problem natury osobistej, może zwrócić się bezpośrednio do Rzecznika z przekonaniem, że jego autorytet i godność nie zostaną urażone. Dotyczy to również drugiej strony konfliktu.
ZAKRES OBOWIĄZKÓW RZECZNIKA:
- znajomość aktów prawnych dotyczących społeczności uczniowskiej,
- przyjmowanie skarg i wniosków uczniów na temat naruszeń ich praw,
- udzielanie pomocy osobom proszącym o interwencję w zakresie naruszania praw ucznia,
- udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
- wspomaganie działań uczniów podczas dochodzenia ich praw,
- wspieranie działań Samorządu Uczniowskiego,
- informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
- kontrolowanie realizacji rozwiązania spraw spornych.
Tryb postępowania w kwestiach spornych na poziomie UCZEŃ - UCZEŃ:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- skierowanie sprawy do pedagoga szkolnego lub psychologa w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
- w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych na poziomie NAUCZYCIEL - UCZEŃ:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku
- trudności z rozstrzygnięciem sporu.
WYKAZ DOKUMENTÓW OKREŚLAJĄCYCH STAN PRAWNY DZIECKA:
1. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)
2. [Europejska] Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz. U. z dnia 10 lipca 1993 r.)
3. Europejska Konwencja Praw Dziecka sporządzona w dniu 25 stycznia 1996 r.
4. O RZECZNIKU PRAW DZIECKA Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Z pełnym brzmieniem Statutu możesz zapoznać się na stronie internetowej naszego gimnazjum.